Betalt søk

 

Google Ads


92% av alle kjøpsprosesser starter i dag på Google. Denne kanalen utgjør ofte en større del av markedsbudsjettet til virksomheten vi står overfor, og det bør den også gjøre. Google Ads kan tilpasses ethvert budsjett og brukes derfor av virksomheter i alle størrelser – fra den lille start upen i en liten bygd i utkanten av Norge, til de største globale selskapene som finnes. Dette gjør kanalen til en verdenssuksess av dimensjoner.

Å annonsere på Google Søk med en strategi som ikke fungerer kan koste selskapet ditt unødvendig mye av annonsebudsjettet. Skal en lykkes, bør det arbeides kontinuerlig med optimalisering, bud-strategier og gode, spesifikke annonsetekster. Her er det essensielt å sikre synlighet på de søkeordene som gir effekt, og å luke bort de søkeordene som kun driver kostnadene opp. Du bør tiltrekke deg kunder som er interessert i det du selger, ikke mest mulig trafikk til nettsiden. Kvalitet foran kvantitet.

 

Google Shopping


Ikke undervurder den visuelle effekten. Har du en nettbutikk, bør du også benytte deg av mulighetene som finnes i Google Shopping. Med shopping-annonser kan du vise frem bilder av de produktene potensielle kunder søker etter -  sammen med tittel, pris og navnet på nettbutikken. Fordelen med Shopping-annonser er at funksjonen er visuell og at annonsene dukker opp øverst i søkeresultatet både på desktop og på mobil. 

 

Google Display Network (GDN)


Finn kundene dine tidligere i kjøpsprosessen. Display-annonser er annonser og budskap til den riktige målgruppen, selv når de ikke søker spesifikt etter det du selger. Display-annonser viser frem tekst, bilder eller videoer på andres nettsteder eller apper. GDN-nettverket inneholder over 2 millioner plattformer og 650 000 apper der annonsene dine kan synliggjøres for potensielle kunder. Basert på annonsenes søkeord eller tema, vil GDN hjelpe deg med å plassere annonsene dine så optimalt som mulig. Her har du altså mulighet til å treffe kundene dine tidligere i kjøpsprosessen, noe som kan være en viktig faktor for økte konverteringer.

 

Programmatisk


En automatisert prosess for kjøp og salg av annonser. Programmatisk annonsering tillater deg å se hva som fungerer – for så å kunne justere underveis og få mest mulig ut av kampanjen din. Denne måten å annonsere på, gir deg en unik mulighet til å målrette deg konkret mot ulike deler av målgruppen. Du betaler mindre for å nå ut til relevante målgrupper, fremfor å betale mer for å nå ut til store grupper, som kanskje ikke er relevante for deg i det hele tatt. Kvalitet fremfor kvantitet.  De programmatiske annonsekjøpene baserer seg på sporene som forbrukerne etterlater seg på nett og vil slik sørge for å nå ut til de som antakelig er interessert i tjenestene eller produktene dine. Mulighetene innenfor denne annonseformen er Native Ads (annonser som likner en artikkel), Bannerannonser og Videoannonser.

 

Annonsere med Bing Ads


Mange glemmer de to mindre søkemotorene vi har i Norge, Bing og Yahoo, som til sammen besitter en markedsandel på nesten 20%. Som Microsoft Windows default-søkemotor er det altså mange nordmenn som benytter seg av Bing når de gjør et søk. Konkurransen er lavere på Bing, og det kan derfor lønne seg å være tilstede, også her. Sjansen er nemlig stor for at du når ut til flere potensielle kunder som du kanskje ikke treffer på Google.

 

Annonsere på Youtube


Ser vi på antall seere per dag, kan vi si at YouTube er den nest største TV-kanalen her til lands. Med sine 3,7 millioner brukere – er det også den kanalen som har flest brukere i Norge. Slik blir målretting på Youtube-annonsene dine helt unik. Annonseringen administrer vi via Google Ads og mulighetene er mange hva gjelder annonseformat – her kan du benytte alt fra enkle bannerannonser til lengre reklamefilmer som ikke kan hoppes over.