Guttastemning møter algoritmene: Antidoping Norge tester grensene i SoMe
Hvordan når man unge gutter med et viktig budskap om doping i en tid der de fleste ikke gidder å høre etter? Svaret fra Antidoping Norge og det kreative byrået Morgenstern er å snakke til dem, ikke om dem. Man bruker humor, «guttastemning» og (bokstavelig talt) lettkledde virkemidler. Resultatet er en kampanje som får oppmerksomhet, både ønsket og uønsket.
Kampanjen treffer målgruppen der de er, i sosiale medier, omgitt av treningsfokuserte influensere og kroppsidealer fra TikTok. Men det å bruke naken humor og ironisk brorskap er ikke bare enkelt i møte med algoritmene.
Som performance-partner på kampanjen opplevde vi i Brist hvordan distribusjon kan bli en utfordring når innholdet bryter med plattformenes strenge retningslinjer. Videoene ble stanset og avvist til tross for at de var laget med både innsikt og etisk bevissthet. Ironisk nok var det nettopp den virkelighetsnære tonen som skapte problemer i systemer som foretrekker glattpolerte budskap og minimalt med hud.
Der innholdet likevel har sluppet gjennom, viser kampanjen imponerende engasjement og rekkevidde.
All honnør til Morgenstern og Antidoping Norge for å ha laget en serie filmer som vekker oppsikt!
Og hvis du også trenger litt hjelp til synlighet i digitale flater, ta kontakt med oss.